DÜNYA TÜRK İŞ KONSEYİ BASIN TOPLANTISI

DEİK/Dünya Türk İş Konseyi (DTİK), 28 Mayıs tarihinde İstanbul’da basın toplantısı gerçekleştirdi. Basın toplantısına TOBB/DEİK Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, DEİK İcra Kurulu Başkanı Rona Yırcalı, DTİK Yüksek İstişare Kurulu Başkanı Coca Cola Yönetim Kurulu Başkanı Muhtar Kent, DEİK/Türk-İspanyol İş Konseyi Başkanı Zeynel Abidin Erdem, Ziraat Bankası Genel Müdürü Can Akın Çağlar, Avrupa Parlamentosu Eski milletvekili Vural Öger, ünlü modacı Atıl Kutoğlu, Nejdet Demiryürek, Turgut Torunoğlulları, Ömer Süsli, Tunç Özkan, Zeki Pilge, Aslı Başgöz, Osman Şahbaz, Nihat Sorgeç katıldı.

Dünya Türk İş Konseyi (DTİK) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, yurt dışındaki Türk iş adamlarını “cesaret çiçekleri” olarak tanımlayarak, “Kayaların arasındaki çatlaklarda biten çiçekler gibi risk alarak zorluklara rağmen uzaklarda olmayı başardılar. Artık DTİK olarak bu girişimcilerimizi, yani cesaret çiçeklerini, yurt dışında birbirinden pay kapmaya değil, güç birliğine yönlendireceğiz” dedi.

Hisarcıklıoğlu, düzenlenen basın toplantısında, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) ve Dünya Türk İş konseyi (DTİK) olarak Türkiye'de ve yurt dışında hayata geçirdikleri proje ve faaliyetlerle ilgili bilgi verdi.
Türkiye'nin küresel bir güç olması için çalışmaların devam ettiğini belirten Hisarcıklıoğlu, önümüzdeki dönemde Avrasya Bölgesini küresel işbirliği sahası olarak gördüklerini, Avrasya'da sloganlarının “Lojistikten enerjiye, ticaretten yatırımlara maksimum entegrasyon” olduğunu bildirdi.

Geçen yıl Çin ve Hindistan'dan Türkiye'ye gelen heyetlerin sayısının geçmiş 10 yılın toplamından daha fazla olduğunu belirten Hisarcıklıoğlu, “Buradan yola çıkarak Çin'in Şangay şehrinde DEİK'in temsilciliğini açmayı kararlaştırdık. Şanghay temsilciliğimizi, Türkiye ile Çin arasında bir geliştirme ofisi olarak tasarlıyoruz” dedi.
Bu yılın Türkiye'de Japon yılı olduğunu hatırlatan Hisarcıklıoğlu, yıl sonunda geniş katılımlı Türk-Japon İş Konseyi toplantısı yapacaklarını bildirdi.

Hisarcıklıoğlu, Rusya ile ticaret hacminin 100 milyar dolara çıkması için ABD'deki ATC konferanslarına benzer bir yapı ve etkinliği tasarlamaya başladıklarını anlattı.
4. Türk-Arap Ekonomi Forumu'nun 10-11 Haziran'da ve 17 Arap ülkesinin üye olduğu Arap İş Adamları Federasyonu ile 1. Türk-Arap İş Forumunun yılın ikinci yarısında toplanacağını bildiren Hisarcıklıoğlu, 19-20 Haziran'da Hollanda'da 4. Maastricht Avrupa Türk İşadamları Zirvesi vesilesiyle Yurt Dışı Türk ve Akraba Toplulukları Başkanlığı'ndan sorumlu Devlet Bakanı Faruk Çelik'in katılımıyla 2 günlük büyük bir toplantı da düzenleyeceklerini söyledi.

Bu zirveye, Avrupa'daki Türk girişimci ve profesyonelleri davet edeceklerini belirten Hisarcıklıoğlu, bu toplantının sadece Türklerin buluştuğu bir toplantı olmayacağını, Hollanda Senato Başkanı, Avrupa Parlamentosu Türkiye Raportörü, Türk milletvekilleri ve Avrupalı siyasilerin de toplantıda yer alacağını, Avrupalılarla buluşup Avrupalı Türkler'i konuşacaklarını anlattı.

“1 TÜRK DÜNYAYA BEDEL, 2 TÜRK BİRBİRİNİ YER” ANLAYIŞI

Rifat Hisarcıklıoğlu, TOBB olarak 2005 yılından bu yana yurt dışında Türkçe konuşan iş adamlarını da bir araya getirip eğitim verdiklerini ifade ederek, bunun Türk diasporasının hayata geçmesi açısından çok önemli adımlar olduğunun altını çizdi.

Dünya Türk İş Konseyinin, dünyanın dört bucağında çalışan iş adamlarını tek bir çatı altında toplayarak güçlü bir kurumsal yapı oluşturduğuna işaret eden Hisarcıklıoğlu, şunları anlattı: “DTİK çatısı altında Afrika-Orta Doğu-Körfez, Amerika, Asya-Pasifik, Avrasya ve Avrupa olmak üzere 5 bölge yapılanması gerçekleştirdik. Girişimcilerimiz, bu 5 bölgede bölge komitelerini meydana getirdiler ve demokratik bir platformda, kendi başkan ve komite üyelerini belirlediler. Yurt dışında 'bir araya gelmez' denilen Türk derneklerini, iş adamı örgütlerini ortak bir hedef için büyük ölçüde bir araya getirdik. 'Bir Türk dünyaya bedel, iki Türk birbirini yer' anlayışını yok etmek için 1 yılda çok uğraştık. Bu çerçevede Dünya Türk İş Konseyi olarak 2009-2010 döneminde 17 Bölge Komite Toplantısı olmak üzere 35'ten fazla etkinlik gerçekleştirdik. Sloganımız da hedefimiz de iddialıydı; Küresel güç Türkiye... Anadolu'da bir söz vardır; Tarlada izi olmayanın harmanda sözü olmaz. Türk iş adamları, dünya ekonomisinden daha fazla pay almak, zenginleşmek istiyorsa, tarlada iz bırakmak için güçlerini birleştirmek zorunda.”

TÜRK GİRİŞİMCİLERİN FACEBOOK'U

Hisarcıklıoğlu, Dünya Türk İş Konseyi İletişim Platformunun (www.dtik.org.tr) geçen yıl kasım ayından itibaren deneme amaçlı kullanıma açıldığını belirterek, “Bugün dünyadaki Türk girişimciler arasındaki ilk eşleştirme ve bilgi paylaşım portalını resmen hizmete açıyoruz” dedi.

Amaçlarının, yurt dışında değişik ülkelerde yaşayan Türk iş adamlarının birbirinden haberdar olmalarını sağlamak olduğunu anlatan Hisarcıklıoğlu, şöyle devam etti: “Kısmen bunda da başarılı olduk. Bu kurduğumuz internet sitesi ile bu konuda daha ciddi gelişmeler bekliyorum. DTİK İletişim Platformu Projesi, Türkiye'de bir ilktir. Buradaki bağlantı eşleştirme sistemi vasıtasıyla üyelere yaklaşık 200 bin eşleşme sağlandı. Türk girişimcilerin 'facebook'u olarak gördüğümüz bu platform üzerinden 75 farklı ülkeden 2 bine yakın Türk girişimci ve profesyonel, kendi iş profillerini oluşturdu. Bine yakın yeni üyelik başvurusu da değerlendirme aşamasındadır.”

“TÜRK DİASPORASI OLARAK 10 TEMEL HEDEFİMİZ VAR”

Türk diasporası olarak 10 temel hedefleri bulunduğunu dile getiren Hisarcıklıoğlu, diaspora üyelerinin Türk pasaportunun yanı sıra bulundukları ülkenin pasaportunu taşıması, üyelerin ayrıca Türk girişimcilerin ve Türkler'in başarı gösterdikleri ülkenin basınında yer alması için çaba göstermesi gerektiğini söyledi.

Hisarcıklıoğlu, Dünya Bankası, IMF, OECD gibi çokuluslu kuruluşlarda daha fazla Türk'ün yer alması gerektiği görüşünü paylaşarak, Türk profesyonellerinin küresel şirketlerde üst düzeyleri hedeflemesinin önemine işaret etti.

Diaspora üyelerinin bulundukları ülkenin sosyal hayatında aktif yer alması gerektiğini ifade eden Hisarcıklıoğlu, “Diaspora üyesi Türkler, yerel ve ulusal düzeyde siyasete girmeli ama yalnızca Türklerin değil, herkesin sesi olmalıdır” dedi.

Yurt dışında iş yapan Türk girişimciler ve şirketlerinin birbirine rakip olmaması gerektiğini, gerekirse anlaşmazlıkları düzenleyecek ombudsmanlık sistemi kurulabileceğini, DTİK olarak buna öncülük edebileceklerini bildiren Hisarcıklıoğlu, Dış Türkler Başkanlığı ve DEİK'in “Sürdürülebilir Diaspora Stratejisi” oluşturması gerektiğini kaydetti.

“CESARET ÇİÇEKLERİ” BENZETMESİ

Konuşmasında Dünya Türk İş Konseyi Yönetim ve İstişare Kurullarının üyeleri hakkında da bilgi veren Hisarcıklıoğlu, aralarında Muhtar Kent, Rona Yırcalı, Can Akın Çağlar, Zeynel Abidin Erdem, Vural Öger, Atıl Kutoğlu gibi isimlerin de yer aldığı bu kişilerin elde ettikleri başarılardan örnekler verdi.

Rifat Hisarcıklıoğlu, Ziraat Bankası'nın dünyanın 17 ülkesinde 64 noktada faaliyet gösterdiğini, daha önceki yıllarda yurt içi seyahatlerinde kendisine çeşitli illerde Ziraat Bankası şubesi açılması için isteklerin dile getirildiğini, bugün aynı taleplerin yurt dışından geldiğini anlattı.

Yurt dışındaki Türk iş adamlarına “Cesaret çiçekleri” dediğini dile getiren Hisarcıklıoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Kayaların arasındaki çatlaklarda biten çiçekler gibi risk alarak zorluklara rağmen uzaklarda var olmayı başardılar. Ancak, bazen de bulundukları ülkelerde birbirlerine rakip olarak hız kaybettiler. Artık DTİK olarak bu girişimcilerimizi, yani cesaret çiçeklerini, yurt dışında birbirinden pay kapmaya değil, güç birliğine yönlendireceğiz. Hedefimiz 2023 yılında 2 trilyon dolar milli gelir, 500 milyar dolar ihracat yapan, dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri haline gelmiş Türkiye'dir.”

Toplantıda gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Hisarcıklıoğlu, bütün dünyanın kendilerine aynı eşitlikte olduğunu belirterek, “Bütün dünya bizim için pazar” değerlendirmesini yaptı.

Diaspora konusunda amaçlarının Türkiye'nin daha güçlü olması ve haklarının korunması olduğunu ifade eden Hisarcıklıoğlu, siyasi desteğe ilişkin olarak ise DEİK'in böyle bir destek sayesinde kurulduğunu anımsattı.

SANAT VE TURİZM TÜRKİYE İÇİN ÖNEMLİ

Dünya Türk İş Konseyi (DTİK) Yüksek İstişare Kurulu Başkanı ve Coca-Cola Üst Yöneticisi (CEO) Muhtar Kent, “Sanat, turizm, spor olaylarının üzerinde durmamız lazım. Bunlar her zaman marka imajını çok hızlı şekilde artıran konular. Sanat, spor, turizm ile ilgili konular ülkenin markasını daha cazip hale getiriyor” dedi.
Kent, düzenlenen basın toplantısında DTİK'in Yüksek İstişare Kurulu'nun değerlendirme toplantısı hakkında bilgi verdi.

Türkiye'de bulunmaktan dolayı mutluluk duyduğunu ifade ederek sözlerine başlayan Kent, bugün DTİK Yüksek İstişare Kurulu'nun ikinci toplantısını yaptıklarını anımsattı. Böyle bir oluşumun, fikrin gerçekleştirilmesindeki katkılarından dolayı Rifat Hisarcıklıoğlu ve Rona Yırcalı'ya teşekkür eden Kent, bugünkü toplantıda 1 yıllık faaliyetlerini değerlendirdiklerini anlattı.

Kent, Dünya Türk İş Konseyi İletişim Platformu'nun artık deneme safhasından olağan kullanım safhasına geçtiğini, bunun bir ilk olduğunu ve çok önemli bir eksikliği gidereceğini ifade etti.

Toplantıda, bölge toplantılarını değerlendirdiklerini, lobi ve imaj çalışmalarının uzun soluklu çalışmalar olduğunu vurgulayarak, daha neler yapılması gerektiği üzerinde durduklarını anlatan Kent, 4 konu üzerine eğilerek bazı kararlar aldıklarını bildirdi.

Bunlardan ilkinin kültür sanat ve tanıtım konusunda özel sektörü ve yurt dışındaki Türk iş dünyasının içinde yer alacağı yeni bir stratejinin oluşturulması konusunda bir çalışmanın yapılması olduğunu belirten Kent, şöyle devam etti: “İkincisi, dünyadaki örneklerine benzer bir Türkiye tanıtım portalının oluşturulması. Bu hâlâ eksik. Türkiye genelinde öğrencilere, iş adamlarına, turizme, sanata yönelik bir tanıtım portalının oluşturulması konusunda görüşüldüğü ve bunun önemi vurgulandı. Üçüncüsü, Türk Tanıtma Fonu ve benzeri kaynakların imaj ve tanıtım konuları için desteklerinin alınması konusu görüşüldü. Bu çok önemli. Zira bütün katılımcılar hem fikir ki sanat ve turizm konuları, Türkiye'nin imajının, markasının daha kuvvetlendirilmesi için en iyi konular. Dördüncüsü de kanaat önderlerinin düzenli aralıklarla ülkemizde çok özel olarak ağırlanmasının sağlanmasına ilişkin üyelerimiz kanaat getirdi. Amerika tarafından açıklanan Yeni Başlangıçlar Ortaklığının da tanıtım ve iş dünyasının daha yakın birlikteliğinin sağlanması açısından önemli bir fırsat oluşturabileceği konusu da konuştuğumuz konular arasındaydı.”

Muhtar Kent, gazetecilerin sorularını yanıtlarken de Türkiye tanıtım portalında sporun da olması gerektiğini belirterek, bu konuda Türkiye'nin dışarı açılmada başarılı olduğunu anımsattı.

Türkiye tanıtım portalı oluşturulması konusunda kanaat getirdiklerini ve bu öneriyi sunacaklarını dile getiren Kent, “Bunu devletin hazırlaması lazım. Bu devletin işi. Dünyada örnekleri var. Türkiye'de bu bir eksikliktir. Bütçesi de devlet fonlarından çıkması lazım. Türkiye kelimesi akla geldiği vakit o portala gidecek. Böyle bir portalın olması lazım” dedi.

Muhtar Kent, 70 milyonluk ve kişi başına geliri 10 bin doları geçen bir ülkede Tanıtma Fonu'nun fonlarının artırılması gerektiğini vurgulayarak, şunları söyledi: “Çünkü sonunda markadan bahsediyoruz. Her şeyin başı marka. Türkiye markasından bahsettiğimiz vakit de bunun her markada olduğu gibi fonlanmasına ihtiyaç var. Doğru, sürekli fonlanmasına ihtiyaç var. Sanat, turizm, spor olaylarının üzerinde durmamız lazım. Bunlar her zaman marka imajını çok hızlı şekilde artıran konular. Sanat, spor, turizm ile ilgili konular ülkenin markasını daha cazip hale getiriyor. Bunun için biz de bu konuların üzerinde duruyoruz.”

ARTIK DAHA ULUSLARARASI ÇALIŞMA İÇERİSİNDEYİZ

Ziraat Bankası Genel Müdürü Can Akın Çağlar da bir soru üzerine BDDK Başkanı Tevfik Bilgin'in Türkiye Bankalar Birliği toplantısında yaptığı konuşma çerçevesinde, Türk bankalarının yurt dışına açılmaları konusundaki tavsiyelerini, gerek Ziraat Bankası'nın gerekse Türk bankacılık sektörünün takip ettiğini söyledi.

Bunun, otoritenin de arkalarında bulunması yönünde son derece önemli bir açıklama olduğunun altını çizen Çağlar, Ziraat Bankası'nın ilk açılımını 1964 yılında Almanya'da yaptığını, bugün dünyanın 17 ülkesinde 68 noktasında olduklarını bildirdi.

Özellikle Balkan coğrafyasında, Orta Doğu ve Türk Cumhuriyetlerinde strateji olarak etkin bir hale geleceklerini ifade eden Çağlar, şöyle devam etti: “Çünkü Türk bankacılığının 2001'de yaşadığı deneyimlerle krizi rakiplerine göre hafif atlatmış olması ve Türk bankacılarının bu coğrafyalarda rekabet ettiği rakiplerinin yavaş yavaş geriye çekilmiş olmasının getirdiği fırsatla Türk bankacıları olarak özellikle Rusya'da Balkan coğrafyasında ve Türk Cumhuriyetlerinde pozisyon almaya çalışıyoruz. Bizler şu slogan içerisindeyiz, Türk iş adamının gittiği her yerde onlarla birlikte ya da onlardan önce olma sevdasındayız. Önceden bize yapılan, 'Anadolu'nun ücra köşelerinde şube açın' talebi şimdi, 'Dünyanın değişik ülkelerinde şube açın' talebine dönüştü. Dün bir arkadaşımız Uganda'da ciddi potansiyel olduğunu, burada da şube açıp açamayacağımızı ifade etti. Bu hoş bir imaj. Artık daha uluslararası bir çalışma içerisindeyiz. Rakiplerin çekildiği piyasaları fırsat görüp doldurma gayreti içinde olacağız.”

Resimler
Diğer DEİK Haberleri >>
Yazdır Arkadaşıma Gönder