5
Yurtdışı yatırım ve uluslararası genişleme kavramları, bugün artık Türk şirketlerinin uzun vadeli büyüme
stratejilerinin bir parçası haline gelmiş durumda. Özellikle belli bir sermaye gücüne erişmiş büyük ölçekli gruplar
ile sektörlerinde önde gelen firmaların, finansal ve operasyonel performanslarını artırarak bölgesel bir güç olmak
amacıyla, yurtdışındaki satın alma ve sıfırdan yatırım fırsatlarını aktif olarak değerlendirdiklerini görüyoruz.
Yatırım yapılan ülkelerin iç ve komşu pazar potansiyeli, maliyet avantajları, teknoloji ve know-how transferi,
marka edinimi gibi unsurlar; yurtdışı yatırımlarını, hem küreselleşme stratejisi ile düzenli olarak yurtdışı yatırım
planlayan şirketler, hem de daha fırsat odaklı olarak hareket eden şirketler nezdinde cazip kılıyor.
Türk şirketlerin yurtdışı satın almaları, Türkiye’nin global piyasalar ile entegrasyonuna paralel olarak her yıl artan
bir şekilde ilerleme gösteriyor. Son on yıllık dönemde Türk şirketleri yurtdışı pazarlarda toplam değeri yaklaşık 25
milyar ABD doları olan 250 satın alma işlemi gerçekleştirdi. Bu pazarlar arasında komşu coğrafyalar, ana ticaret
ortağı konumundaki ülkeler ile politik ilişkilerin güçlü olduğu ülkeler öne çıktı. Üretim, inşaat, altyapı, enerji,
turizm, gıda, kimya ve perakende ise en fazla yatırım yapılan sektörler oldu.
Önümüzdeki dönemde, Türk şirketlerinin yurtdışında yatırım yapma eğilimlerinin devam edeceğini ve yurtdışı
pazarlardaki etkinliklerinin artacağını öngörüyoruz. Deloitte Türkiye ve DEİK bünyesinde faaliyet gösteren
Yurtdışı Yatırımlar İş Konseyi’nin işbirliği ile hazırlanan Yurtdışı Yatırım Endeksi çalışmasının, dış pazarların risk
ve potansiyelinin değerlendirilmesi sırasında Türk şirketleri için faydalı bir rapor olmasını umar, emeği geçen
arkadaşlarıma teşekkür ederim.
Başak Vardar
Ortak
Finansal Danışmanlık
Hizmetleri Lideri
Deloitte