Ambargo Sonrası İran Ekonomik ve Ticari Etki Analizi, Haziran 2016 - page 106

106
Ambargo Sonrası İran Ekonomik ve Ticari Etki Analizi
Orta Doğu’daki en büyük otomotiv endüstrisi ve küresel seviyede
en büyük 20 araba üreticisi arasında.
İkinci en büyük endüstri olan otomotiv endüstrisi İran’a karşı
uygulanan yaptırımlardan etkilenmiş ve bu durum 2011-2013
arasında araba satışlarında %51,2’lik bir düşüşe sebep olmuştu.
Araba satışları 2020’ye kadar 2014’teki seviyelerini neredeyse ikiye
katlayarak 2 milyon arabaya ulaşabilir.
Yerel şirketler olan IKCO ve Saipa, birlikte yerel üretilen arabaların
%90’ından daha fazla payı ellerinde tutarak piyasada egemen
konumda bulunuyorlar.
Çinli araba üreticileri, PSA Group ya da Renault gibi Avrupalı
OEÜ’ler (orijinal ekipman üreticileri / OEM) İran piyasasına tekrar
girer girmez zorlu bir rekabetle karşı karşıya kalacak.
Satış (birim adet)
+%12,9
2020
2.035.031
2015
1.108.078
2014
1.022.029
2013
708.916
Orta Doğu’daki en
büyük otomotiv pazarı
Yerel üretimi teşvik
eden yönetmelikler
Yabancı arabalardan
yüksek ithalat vergileri
alınması
Düşük gelir seviyesi
Mevcut üretim
tesislerinin yenilenmesi
ve yeni modellerin
getirilmesinin zaman
alması
Daha yüksek
katma değerli
rafineri
ürünlerinin ithal
edilmesinin
gerekmesi
Yabancı markaların lisansı altında araba üretimi
konusunda uzun senelere dayanan deneyim
Düşük araba
yoğunluk
seviyesi
Basra Körfezi Devletleri
ve Asya’ya erişmek için
bölgesel üretim merkezi
Lüks segment arabalara talep
Bölgedeki
arabaların eski
olması
Batılı markaların
itibarı
Yurtdışı Doğrudan Yatırımlar
ve büyük yatırımlara yoğun
talep mevcut
Türk oto parça tedarikçileri
Avrupalı OEÜ’ler ile işbirliği
yapabilir
IKCO, hem yolcu arabaları hem de ticari araç üretimindeki faaliyetleriyle %55’lik bir pazar payına
sahip.
SAIPA ikinci en büyük üretici ve kendi markası ile yabancı markalar altında yerel olarak ürettiği
arabalar toplam piyasanın %35’ini oluşturuyor.
IKCO ve SAIPA genellikle orta boy araba segmentine odaklanıyor; dolayısıyla da subcompact
sektörü yok sayılacak kadar küçük ve lüks segment arabalar ithal ediliyor.
Avrupalı OEÜ’ler İran pazarına yeniden girmeye çalışıyor olsalar da, Çinli firmalarla işbirliği yapan
güçlü yerel rakipler ve düşük kaliteye rağmen yüksek fiyatlarla karşılaşıyorlar.
Yerelleşme gereksinimlerini karşılayabilmek istiyorlarsa yabancı OEÜ’lerin hem yabancı hem yerel
tedarikçilerle işbirliği yapmaları gerekiyor .
ÖNE ÇIKANLAR
FIRSATLAR
RİSKLER
REKABET VE
DÜZENLEYİCİ ORTAM
Otomotiv
Genel Bakış
1...,96,97,98,99,100,101,102,103,104,105 107,108,109,110,111,112,113,114,115,116,...207
Powered by FlippingBook