Ambargo Sonrası İran Ekonomik ve Ticari Etki Analizi, Haziran 2016 - page 109

109
Ambargo Sonrası İran Ekonomik ve Ticari Etki Analizi
Yerel OEÜ Piyasası Oyuncuları (OEMs)
OEÜ Satış performans matrisi (‘000 biriminde)
İran’da çoğunlukla IKCO ve SAIPA’nın tesislerini kullanan yaklaşık 20
otomotiv şirketi bulunuyor. İki yerel şirket IKCO ve Saipa ülkedeki yerli
ve yabancı markalı araç üretiminin %90’ından fazlasına sahip olarak
bu pazarda açık ara lider konumdadırlar.
Not:
Q4, 2015
Kaynak: LMC Automotive
Sektör lideri konumundaki IKCO bir taraftan çeşitli araç
üreticileriyle anlaşmalar imzalamayı bir taraftan da Orta
Doğu ve Afrika’daki ayak izini genişletmeyi amaçlıyor.
İran Khodro Endüstriyel Grubu (IKCO) kendi markası ve
yabancı markaların üretimiyle yaklaşık %55’lik bir pazar
payına sahip. IKCO, binek araçlar, kamyonet ve diğer
ticari araçlar ile otobüslerin üretiminde faaliyet
gösteriyor. Yaptırımlar öncesinde IKCO, PSA Peugeot-
Citroen, Renault, Suzuki ve Mercedes-Benz ile eskiye
dayanan köklü ilişkilere sahipti. Fakat, yaptırımların
uygulanmasıyla PSA İran’daki faaliyetlerini tümüyle
durdurdu. Bu durum, Renault Group’u İran pazarına
tekrar girme noktasında daha avantajlı konuma getirdi.
Halihazırda IKCO, Kirmanşah, Tebriz ve Tahran’da olmak
üzere üç üretim tesisine sahip bulunuyor. Ek olarak
şirket yakın zamanda, teknik servisli bir montaj hattı
kurmak üzere Cezayirli bir şirketle anlaşmaya vardı.
Bunun dışında, 2016 Ocak ayı’da IKCO, Oman Yatırım
Fonu ve Oman merkezli bir yatırımcıyla, ilk etapta
senede 20.000 araba kapasiteli bir montaj fabrikası
kurmak için mutabakat anlaşması imzaladı. 2016 Şubat
ayında İran Khodro, ikinci üretim hattını Arisan’da
açmaya karar verdi. Kamyonetler, yarı demonte parçalar
monte edilecek (SKD) ve senede 5.000 araba üretecek
kapasiteye sahip olacak. Bu gelişmeler IKCO’nun yakıt
fiyatlarının düşük olduğu Orta Doğu ve Afrika
bölgelerinde genişleme stratejisinin bir parçası.
Halihazırda İran Khodro Azerbaycan, Irak, Ermenistan,
Özbekistan, Türkmenistan, Suriye ve Afganistan’a
Peugeot araçları tedarik ediyor. IKCO’nun çeşitli araba
üreticileriyle anlaşma imzalaması bekleniyor.
25 20 15 10
0
55
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
35
60 55 50 45 40
5
30
Pazar Payı 2015
Yıllık Bileşik Büyüme Oranı (2015-2020)
Suzuki
Isuzu
FAW Mazda
Great Wall Motor
Brilliance Auto
Hyundai
Diğer Çinli Üreticiler
Chery
Jianghuai Automotive
73
Renault-Nissan
386
PSA
522
İranlı Markalar
2020
86.409
26.585
249.342
891.276
766.103
2015
9,393 10.145
106.095
459.567
522.491
En İyi Orijinal Ekipman Üreticilerinin Satışları
Güney Koreli
Japon
Çinli
Fransız
İranlı
Not:
Q4, 2015
Kaynak: LMC Automotive
İran’daki araba sayısı (milyon olarak)
Not:
Q4, 2015
Kaynak: LMC Automotive
12,0
2014
12,7
2015
+%26,0
16,0
2020
2013
11,4
2012
10,7
5.4 Otomotiv
5.
Sektörel Analizler
1...,99,100,101,102,103,104,105,106,107,108 110,111,112,113,114,115,116,117,118,119,...207
Powered by FlippingBook